Διάβασα με μεγάλη προσοχή το στρατηγικό σχεδιασμό του δήμου 2015-2019. Είναι το τρίτο στρατηγικό σχέδιο του δήμου μετά από αυτά του 2007 και του 2011.
Δύο βασικές διαπιστώσεις:
α/ και τα τρία σχέδια είναι περίπου τα ίδια, οι στόχοι του 2007 που είχε η διοίκηση παραμένουν περίπου οι ίδιοι το 2015. Αυτό σημαίνει ότι στην επταετία που πέρασε είχαμε πολλά λόγια, αλλά λίγες πράξεις. Κάτι που προδίδει το πόσο αναποτελεσματικοί είναι στην επίτευξη στόχων.
β/ φαίνεται ότι εκείνοι που συνέταξαν το σχέδιο και ο κ. Πατούλης δεν έχουν την αίσθηση της κοινωνικής πραγματικότητας που ζούμε και των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι συμπολίτες μας. Γιατί πως αλλιώς να εξηγήσει κανείς ότι από τους 68 στόχους που θέτει το νέο σχέδιο, τρείς μόνο αναφέρονται στην κοινωνική παρέμβαση του δήμου και μάλιστα διατυπώνονται με τα ίδια λόγια που περιγράφονται και στα σχέδια του 2007 και του 2012, δηλαδή:
α/ Ανάπτυξη δομών και υποδομών υγείας
β/ βελτίωση της παροχής υπηρεσιών προνοιακού χαρακτήρα σε ευπαθείς ομάδες
γ/ ανάπτυξη δομών και υποδομών για την καταπολέμηση της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού.
Φαίνεται λοιπόν, ότι ο κ. δήμαρχος δεν έχει αντιληφθεί πλέον ότι το κοινωνικό πρόβλημα δεν βρίσκεται μόνο στις παραδοσιακά αποκαλούμενες «ευπαθείς ομάδες», αλλά ότι όλη σχεδόν η μεσαία τάξη έχει πληγεί ανεπανόρθωτα αντιμετωπίζοντας πρόβλημα καθημερινής επιβίωσης. Αναγνωρίζω τις πρωτοβουλίες που αφορούν το κοινωνικό παντοπωλείο και το κοινωνικό φαρμακείο, αλλά αυτά δεν φτάνουν να καλύψουν την σημερινή κατάσταση.
Οι αριθμοί που παρατίθενται στο σχεδιασμό σας είναι χαρακτηριστικοί, η όποια κοινωνική παρέμβαση του δήμου εξαντλείται σε μια ομάδα περίπου 1000 ατόμων δηλαδή στο 1%-1,5% των συμπολιτών μας. Θεωρείται, ότι αυτό το ποσοστό αποτυπώνει την πραγματική εικόνα της σημερινής κατάστασης της μαρουσιώτικης κοινωνίας;
Η δική μας θέση στο ζήτημα αυτό, είναι αυτή που παρουσιάσαμε στους συμπολίτες μας πριν από περίπου ένα χρόνο και την οποία θα αναπτύξω αργότερα. Η κεντρική ιδέα όμως είναι να συγκεντρωθούμε σε μια σειρά από άμεσα μέτρα που:
1. Θα ανακουφίσουν οικονομικά όσο το δυνατόν περισσότερους συμπολίτες μας, με τρόπο που να μην προσβάλει την αξιοπρέπειά τους
2. Θα συμβάλουν στη δημιουργία θέσεων εργασίας ιδιαίτερα για τους νέους
Χρειαζόμαστε μέτρα πρακτικά, μέτρα ουσίας και όχι ενέργειες προβολής και δημοσιότητας. Καλά είναι και τα city branding, κύριε δήμαρχε, αλλά πιστεύω πως αυτή την περίοδο άλλα πράγματα έχουν προτεραιότητα.
* * *
Η μελέτη όμως του στρατηγικού σχεδίου 2015, έφερε σε φως και κάποια άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία, που έχουν ιδιαίτερη σημασία για την λειτουργία του δήμου και το μέλλον της πόλης μας.
1. Η επίδραση της γενικής οικονομικής κατάστασης
Επικαλείται το σχέδιο την μείωση των κρατικών επιχορηγήσεων στον δήμο και συνακόλουθα την δυσκολία να ανταποκριθεί στους σκοπούς του. Μια προσεκτική όμως ματιά των οικονομικών επιχορηγήσεων από τους ισολογισμούς του δήμου, δείχνει ότι την τετραετία 2011-2014 οι επιχορηγήσεις για λειτουργικές δαπάνες ήταν περίπου 10 εκ. κατά μέσο όρο το έτος και πράγματι αυτές ήταν μειωμένες σε σχέση με την τετραετία 2007-2010 που ήταν 14 εκ. κατά μέσο όρο το έτος. Ήταν όμως στα επίπεδα αυτά που διατίθεντο στις μέρες της προηγούμενης διοίκησης.
Δεν θέλω να επεκταθώ στα οικονομικά, γιατί η οικονομική διαχείριση της διοίκησης Πατούλη είναι ένα ανοιχτό θέμα με πολλές μελλοντικές και όχι ευχάριστες προεκτάσεις.
2. Ο αριθμός του προσωπικού
Ένα ενδιαφέρον στοιχείο, είναι η διακύμανση των αριθμών του προσωπικού στα χρόνια της σημερινής διοίκησης. Ο κ. Πατούλης παρέλαβε συνολικό αριθμό προσωπικού 1030 και στο στρατηγικό σχέδιο περί το τέλος του 2007 (σελ. 210-231) στον δήμο εργάζονται 1554 άτομα. Στο στρατηγικό σχέδιο 2011-2014, (Ιούλιος 2012, σελ. 85-86) αναφέρεται ότι οι εργαζόμενοι είναι 1106. Έχουν βλέπετε μεσολαβήσει οι εκλογές του 2010.
Στο σημερινό σχέδιο (σελ. 193), εμφανίζεται να υπηρετούν 612 εργαζόμενοι, άλλα σε αυτούς θα πρέπει να προστεθούν οι απασχολούμενοι σε ΚΟΙΝΣΕΠ. Αυτή η εξέλιξη των αριθμών, σε συνδυασμό με τα γεγονότα εκδίωξης στελεχών του δήμου την περίοδο 2008-2010, δείχνει την τακτική της διοίκησης απέναντι στους εργαζόμενους, μα σίγουρα δεν δείχνει διοίκηση με σοβαρή στρατηγική.
3. Ο ρόλος των ΚΟΙΝΣΕΠ
Στη σελ. 162, αναφέρεται ότι στην περιοχή του δήμου έχουν συσταθεί 14 τέτοιες επιχειρήσεις. Η διοίκηση καλείται να ξεκαθαρίσει άμεσα, ποιες από αυτές έχουν σχέση και ποιά με τον δήμο. Ποιοι διοικούν τις τελευταίες και ποια η διαχείρισή τους;
4. Τα χρήματα του ΕΣΠΑ για τους ανέργους
Στη σελ. 163, εμφανίζεται ο δήμος να συμμετέχει σε δύο τοπικά σύμφωνα απασχόλησης, τα οποία παίρνουν από το ΕΣΠΑ 390.000 ευρώ. Στην σχετική σύμπραξη, υπάρχουν ενδιαφέροντα ονόματα, όπως ο Ιατρικός Σύλλογος, η γνωστή εταιρεία Stratcom, η ενδιαφέρουσα B+f σύμβουλοι επιχειρήσεων και ο δήμος Αμαρουσίου. Από τα χρήματα αυτά μόνο το 20% φτάνει στους ανέργους, τα υπόλοιπα δαπανώνται για επικοινωνία, μελέτες και άλλους αγαθοεργείς σκοπούς.
Αυτό είναι ένα κλασσικό παράδειγμα της ευθύνης κάποιων, για την αξιοποίηση όχι γενικά του ΕΣΠΑ, αλλά ιδιαίτερα σε χρήματα που προορίζονται για ανέργους. Για κάθε κονδύλι που πάει σε μελέτες χάνει χρήματα ο άνεργος.
5.Αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων
Στη σελ. 232, το σχέδιο αναφέρει ότι στοχεύει στην «Αξιοποίηση χρηματοδοτικών προϊόντων» (πχ Jessica). Μόνο που ξεχνάει ότι η πρωτοβουλία Jessica έχει ουσιαστικά κλείσει, βέβαια ο δήμος προσέλαβε και πλήρωσε συμβούλους για την προώθηση έργων στην πρωτοβουλία Jessica!
6.Η προώθηση των ΣΔΙΤ
α/ αξιοποίηση το κτήματος Καρέλλα
Αφού άφησε να περάσουν 8 χρόνια, η διοίκηση προχωρά στην σχετική παρέμβαση για μια επένδυση 5,2 εκ. και μάλιστα λέει ότι εκπονούνται οι σχετικές μελέτες και η σύνταξη τευχών δημοπράτησης. Υπάρχουν 3 ερωτήσεις :
1.Γιατί αφέθηκαν «τα χρυσά χρόνια» 2007-2010 και εν μέσω ύφεσης προχωρά τώρα;
2.Ποιός συντάσσει τα τεύχη δημοπράτησης, ο δήμος ή κάποιος από τους ενδιαφερόμενους;
3.Το 2008, η ΔΕΑΔΑ κατέβαλε σε τρίτους και τιμολόγησε τον δήμο 127.400 ευρώ για μελέτες του κτήματος Καρέλλα (σελ 21 έκθεσης ορκωτών λογιστών). Μπορεί η διοίκηση να μα ς δείξει τις μελέτες αυτές και για τι δεν ενημέρωσε το ΔΣ και δεν έκανε καμία ενέργεια από τότε;
β/ Δημιουργία χώρου αθλητισμού στο Σπ.Λούη
Μέχρι πρόσφατα, ο κ Πατούλης έλεγε ότι το έργο έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ και παρουσίαζε και μελέτες, τις οποίες ο δήμος πλήρωνε και μάλιστα έπαιρνε και βραβεία. Τώρα μαθαίνουμε ότι το έργο θα γίνει με ΣΔΙΤ και ο ανάδοχος θα κάνει μελέτες και άλλα σχετικά. Τι ακριβώς συμβαίνει;
γ/ Κατασκευή βρεφονηπιακού σταθμού
Για το έργο αυτό προσδιορίζεται μια επένδυση 813.000 ευρώ από ιδιώτη, ο οποίος θα πληρώνεται από τον δήμο για 20 χρόνια .Εάν βάλουμε και το κόστος χρηματοδότησης έστω 8 % το χρόνο, το ετήσιο κόστος που θα καλείται να πληρώσει ο δήμος είναι:
813.000 /20 + 813.000 * 0,08 = 40.650 + 32520 = 73.160 ευρώ ανά έτος. Δηλαδή 6.000 ευρώ περίπου το μήνα!
Αυτά για ένα κτίριο 450 τμ. Σκεφτείτε, με δεδομένη την πτώση των ενοικίων των ακινήτων, είναι συμφέρουσα επένδυση για τον δήμο;
Το πιθανότερο είναι, ότι πρόκειται για το νέο τρόπο δράσης των εθνικών, ή τοπικών εργολάβων, τώρα που οι βιολογικές αναπλάσεις και ποδηλατόδρομοι του ΕΣΠΑ τελειώνουν.
7.Εκχώρηση δημοτικών υπηρεσιών σε ιδιώτες
Στη σελ 222, αναφέρεται ότι ο δήμος προγραμματίζει την επιχορήγηση του δημοτικού φωτισμού σε ιδιώτες για 20 χρόνια. Ο οδοφωτισμός ,μαζί με την καθαριότητα αποτελούν τις ανταποδοτικές υπηρεσίες του δήμου, τις οποίες λόγω της ύπαρξης των ανταποδοτικών τελών, εποφθαλμιούν οι γνωστοί ολιγάρχες της χώρας. Έχουν αρχίσει ήδη το έργο και με την ανάληψη των ΧΥΤΑ, προσπαθούν να μπουν στον ηλεκτροφωτισμό, με πρόσχημα την εξοικονόμηση ενέργειας και θα ακολουθήσει και η καθαριότητα.
* * *
Κλείνοντας θέλω να αναφέρω τις δικές μας συγκεκριμένες προτάσεις:
Βελτίωση του τρόπου λειτουργίας των ΚΑΠΗ
Τα ΚΑΠΗ θα λειτουργούν και βράδυ και Σαββατοκύριακα. Τα μέλη θα μπορούν να έχουν γεύμα και δείπνο σε χαμηλές τιμές, με έκπτωση ανάλογα με το εισόδημά τους.
Συγκοινωνία
Αναβαθμίζεται ο στόλος, αυξάνεται η συχνότητα δρομολογίων και δημιουργούνται νέες στάσεις.
Κέντρο καινοτομίας και επιχειρηματικότητας
Άνεργοι Νέοι που θέλουν να δημιουργήσουν την επιχείρησή τους, μπορούν να έχουν δωρεάν για μια 3ετία γραφεία, γραμματειακή, λογιστική, φοροτεχνική και άλλη τεχνική υποστήριξη και εκπαίδευση. Αξιοποιούνται υπάρχοντα κτίρια/διαμερίσματα ιδιοκτησίας του Δήμου.
Τοπικός Καταναλωτικός Συνεταιρισμός
Θα λειτουργεί με δικαίωμα συμμετοχής όλων των κατοίκων. Θα χρησιμοποιεί τεχνικές smart card και e-shop. Κάθε μέλος θα προμηθεύεται είδη με έκπτωση ανάλογη του εισοδήματός του. Θα διαθέτει βασικά είδη και υπηρεσίες όπως είδη περιποίησης βρεφών, βασικά τρόφιμα, πολιτιστικές και ψυχαγωγικές υπηρεσίες, διακοπές για νέους κ.λ.π.
* * *
Πέραν όμως από τις παραπάνω προτάσεις και επειδή μπορεί να υπάρχουν και άλλες αξιόλογες ιδέες, προτείνω να συσταθεί μια διαπαραταξιακή ομάδα αντιμετώπισης της κρίσης, με ένα εκπρόσωπο από την διοίκηση και ένα μέλος από κάθε δημοτική παράταξη.
Η ομάδα αυτή, θα φέρει σε ένα μήνα ένα αναθεωρημένο, ως προς την ανθρωπιστική κρίση, στρατηγικό σχεδιασμό και θα επιβλέπει την πραγματοποίηση του όλου προγράμματος.
Οι καιροί που περνάμε δεν επιτρέπουν τακτικισμούς και ιδιοτελείς πολιτικές επιδιώξεις.
Τις προηγούμενες μέρες, ο πρωθυπουργός και τα κόμματα της Βουλής, έδωσαν παράδειγμα ενότητας μπροστά στα υπαρκτά προβλήματα.
Ας παραδειγματιστούμε και εμείς.
Κώστας Βλάχος
Επικεφαλής του Συνδυασμού